Tuesday, July 24, 2012

dia marah....aku sedih

Hari ini aku memang tak da mood mau kerja. Lagipun asyik kena suruh jak. Benda kecil pun aku juga yang buat. Sampaikan bila dia minta tolong aku jadi marah2. Serba tak kena semuanya. Sedihnya bila dia marah. Dia jarang marah tapi kalu dah marah aku yang betul2 rasa kesannya. Sampai sekarang dia tak mesej aku walaupun banyak sudah aku mesej dia...... Huhuhuhu.......... Ntahlah. Aku pun malas sudah mau mesej dia lagi. Memang aku akui silap aku juga. Dia minta tolong aku marah2. Kalau aku pun mesti akan merajuk bila minta tolong tp dia marah2. Maafkanlah aku...........

Bila perasaan marah menguasai kita memang tak kan ingat dengan siapa kita cakap...apa yang kita cakap... sebab itu kadang2 kita marah pada orang yang salah.... T_T. Di sini aku mau kongsikan cara2 untuk mengawal marah selepas aq search daripada beberapa sumber......
  • Pertama kita malu dengan ALLAH bila kita marah sebab ALLAH memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadap kita.
  • Diamkan diri dan berdoa kepada ALLAH supaya ALLAH selamatkan kita daripada sifat marah.

                         "Apabila salah seorang antara kalian marah maka hendaklah dia diam."
                                                (Hadis riwayat Imam Ahmad)

  • Mengambil air wuduk di mana sabda Rasulullah S.A.W   
                       "Marah itu adalah bara api maka padamkanlah ia dengan berwudhuk". 
                  (HR Al-Baihaqi dan sebahagian ulama yang lain menghasankannya)


Sebenarnya banyak lagi tapi malas pulak aku mau tulis.... Hehehe... Sebab mood dah ok.... Biarlah orang marah.... Lama2 eloklah dia tu.....

2 comments:

✿Cik Suer✿ ✿Cik Suer✿ said...

jgn marah2 ya d bulan ramadhan.. heheh ^___^

yistanaamy_AsfaRazin yistanaamy_AsfaRazin said...

@✿Cik Suer✿

ok sudah....nasiblah dia tu jenis yg ndak kisah......