Thursday, November 17, 2011

Dugaan demi dugaan

Dugaan demi dugaan menimpa dan kuatkah sekeping hati untuk menghadapinya demi meneruskan kehidupan. Mampukah kita apabila dugaan demi dugaan yang melanda hidup kita?Ya ALLAH....kepadaMU lah kami memohon kekuatan untuk menghadapi ujian yang KAU berikan. KepadaMU lah kami memohon petunjuk untuk menghadapi segala ujian yang KAU berikan......Ya ALLAH........................ Dulu aq ada kenal seseorang yang amat rapat juga dengan aq. Dari kecil hingga umurnya melangkah ke alam remaja dia tidak pernah merasa kebebasan yang sebenar-benarnya. Dia hanya meluahkan kepada ku dan memendam dalam hatinya apa yang dia rasakan. Mak bapanya tidak memahami kehendaknya dan asyik di persalahkan. Adakah dengan menggunakan kekerasan untuk mendidik anak-anak adalah yang wajar........ Macam-macam yang berlaku sehinggakan dia terfikir nak lari dari rumah. Ntahlah. Memang kalau sesorang asyik memendam perasaan itulah yang akan muncul di fikiran orang itu.

Hingga ke hari ini kawan aq mengadu lagi hidupnya di "kacau" lagi.... Dugaan datang lagi. Dia kata dia terlalu penat untuk semua ini. Aq yang hanya mendengar juga seperti ingin menangis dengan apa yang di ceritakan dan kerana itulah aq menulis semuanya dalam blog ini. Kesian kepada member aq sorang ini. Dahlah dari kecil tidak habis-habis di uji sekarang ini pun di uji lagi oleh orang-orang sekeliling terutamanya dari keluarganya sendiri. Adik beradik ramai ni pun masalah juga kan. Ada jak yang tidak kena. Masing-masing punya cerita tersendiri. 


Kita sebagai manusia kadang-kadang lemah bila dugaan demi dugaan yang menimpa. Biarkanlah ia berlalu. Kita kena kuat untuk menghadapi semuanya supaya kita tidak tewas dengan masalah yang ada. Kepada kawanku semoga tabah menghadapi semuanya.....pasrah dan redha dengan semuanya. Walaupun zaman kanak-kanak amat perit redhalah....zaman remaja yang asyik memendam perasaan.....Zaman dewasa asyik di duga dengan kehidupan........... Hidup hanya sekali.............Nikmatilah........^_^


2 comments:

NUR AIN AZMAN NUR AIN AZMAN said...

sabar lah pabila mengahadapi dugaan
byk kn berdoa dn dekat diri pada NYA

yistanaamy_AsfaRazin yistanaamy_AsfaRazin said...

^_^ setiap dugaan pasti ada hikmahnya kan.....